donderdag 20 mei 2010

HSG-onderzoek

Dinsdagochtend 18 mei was dan het HSG-onderzoek. Ik had een foldertje meegekregen met uitleg over dit onderzoek. Ik moest maandagavond al een pijnstiller slikken en dinsdag een uur voor het onderzoek nog 1 omdat het een vervelend en pijnlijk onderzoek zou zijn.

En inderdaad zeg, het was gruwelijk! Ik had dezelfde arts, mevrouw Roozenburg, die ik ook bij de inwendige echo had. Ik was behoorlijk zenuwachtig voor het onderzoek. Mijn moeder ging mee om me bij te staan.. Ik moest gaan liggen op een bank, met de benen in de stijgbeugels.. Mijn moeder kreeg een jas aan in verband met de röntgenstralingen.

Eerst werd alles gedesinfecteerd met jodium; dit kietelde alleen een beetje. Vervolgens werd een rietje ingebracht waar de contrastvloeistof in zat. Dit was niet zo leuk. Daarna werd de vloeistof ingespoten en schreeuwde ik het uit. Jemig dat was echt pijnlijk..

Op het scherm was 1 eierstok goed zichtbaar (daar ging de contrastvloeistof doorheen), maar de andere was niet zichtbaar. Hoe dat kwam, wisten ze niet. Vrijdag krijg ik de uitslag. Wellicht is er nog een kijkoperatie nodig, maar dat hoor ik dan waarschijnlijk ook vrijdag.

Toen het slangetje eruit ging, ging het gelukkig alweer beter en zakte de pijn. Ik ben nog even blijven liggen om bij te komen en mocht me toen wassen en weer aankleden.

Ben daarna samen met mams even nog de stad in geweest om een broodje te eten en wat te drinken. Daar knapte ik lekker van op! Aan het eind van de dag kreeg ik weer last van de onderbuik en rug, dus heb ik toen lekker op de bank gelegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten