woensdag 14 augustus 2013

Roerige tijden

Roerige tijden, die zijn er geweest de afgelopen maanden... Ik vertelde al over pleegzorg; daar ging mijn hart naar uit, nu ik zelf niet zwanger kon worden. Het wachten was op de eerste afspraak. Die is inmiddels geweest en wel op woensdag 12 juni. Het was een goed gesprek en aan het eind van het gesprek kreeg ik te horen dat ik 'door' mocht.

Een tweede gesprek werd gepland op 26 juni en een derde gesprek op 30 augustus. Eerst moet je die 3 gesprekken door, daarna volgen er nog 3 cursusavonden en dan is het wachten op een match. Maar, het hoofdstuk pleegzorg heb ik voorlopig even gesloten.. Het tweede gesprek heb ik afgezegd.. Er kwam namelijk iets onverwachts nog op mijn pad..

Eind mei ontving ik een mail van mijn voormalige gynaecologe. Zij gaf mij het adres van een vruchtbaarheidskliniek in Barcelona. Een aantal ex-patiƫnten van haar waren daar geweest met goede resultaten. Om een lang verhaal kort te maken, ik ben daar geweest eind juni. Het zag er erg hoopvol uit. Ik zou voor een intake gaan en een maand later zou ik al een embryo ontvangen. Helaas liep het wat anders..

De arts aldaar vond wat onregelmatigheden in mijn baarmoeder. Ook de vorm van mijn baarmoeder was afwijkend. Beide zouden redenen kunnen zijn dat ik nooit zwanger geworden ben.. Een grote teleurstelling! Waarom was dit nooit in Nederland gezien en/of onderzocht? Hij stelde 2 onderzoeken voor: een bloedonderzoek naar de werking van de schildklier en een hysteroscopie (een kijkje in de baarmoeder).

Weer terug in Nederland ben ik dus bij mijn huisarts geweest voor de doorverwijzing van de onderzoeken. Dit heeft heel wat bloed, zweet en tranen gekost. Mijn huisarts is zeer sceptisch en ik krijg weinig medewerking. Omdat ik deze onderzoeken niet in Arnhem (behandelend ziekenhuis) wilde laten doen, heb ik een doorverwijzing gevraagd voor Nijmegen. Daar kreeg ik nul op rekest. Zij wilden dit niet doen omdat ik de voorbehandelingen niet bij hun had gedaan, en omdat het voor het buitenland was en omdat het waarschijnlijk ook niet vergoed wordt.

Via allerlei omwegen ben ik dan toch weer terecht gekomen in Arnhem. Helaas werkt mijn vaste gynaecoloog daar niet meer, maar ik heb op 2 augustus een goed gesprek gehad. Het ging gepaard met veel boosheid, emoties en tranen, maar uiteindelijk heb ik gekregen waarvoor ik kwam. Overigens heeft de arts ook nog een echo gemaakt en zij vond geen afwijkende dingen. Ze vertelde dat er zoveel echo's gemaakt zijn de afgelopen jaren dat als er afwijkingen waren, dit echt opgevallen was. Gelukkig wil ze meewerken aan de onderzoeken die nodig zijn, al wordt het wel onder een andere noemer 'geboekt', anders krijg ik het niet vergoed ;-)

Gisteren heb ik bloed laten prikken en op 3 september staat de hysteroscopie gepland. De uitslagen van deze onderzoeken moet ik dan weer naar Barcelona sturen en dan hoor ik verder.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten